Komentarze:
Świt
Tramwaj
Google

Reklama

Sekcja Informacyjna:

Rzeczpospolita Gazeta.pl GazetaPolska niezależna.pl Polityka Onet.pl Wprost Najwyższy Czas Wirtualna Polska.pl Newsweek Nasz Dziennik Salon24 Fronda Interia.pl Angora UważamRze Dziennik.pl Polska Times GazetaPolskaCodziennie.pl NaTemat
Sandra
Zielone mity

Świat polityki widziany przez brudne okno tramwaju.
Blog > Komentarze do wpisu

Piano Media... forte blogi

Zastanawiam się nad ideą opisaną przez redaktorów naczelnych portali, które już nie długo staną się portalami płatnymi w ramach ideii Piano Media.

"Drodzy Czytelnicy! Jeśli czytacie ten tekst w wersji drukowanej, na papierze, nie dziwicie się, że wcześniej musieliście zapłacić za to, aby ten i pozostałe teksty w gazecie móc przeczytać. I kiedy ten sam materiał czytacie w wersji elektronicznej, na ekranie komputera stacjonarnego, tabletu, laptopa czy aparatu telefonicznego, również nie dziwicie się, że za to płacić nie musicie. " - za polskatimes.pl

Teoretycznie panowie mają rację. Skoro za słowo pisane na białym papierze muszę wydać  kilka złotych dziennie, dlaczego mam identyczne informacje mieć za darmo w Sieci? Teoria jednak teorią, a praktyka praktyką. To pewna jaskółka, która w nadziei owych panów przyniesie wiosnę dla ich słabnących interesów. Dostępność wszystkiego spowodowała, że biznesy kręcone na medialnym rynku zaczynają robić pod siebie. Czy jaskółka w postaci Piano Media opanuje polski internet na tyle by ów marzenie panów redaktorów stało się faktem ? Śmiem wątpić. Powiem nawet więcej - podobne inicjatywy jedyne co mogą zrobić pozytywnego to wzmocnić media niezależne. I nie chodzi mi tu o media Sakiewicza ale prawdziwie niezależne. Niezależne od całego medialnego rynku podzielonego przez dotychczasowych bonzów. Niezależne od korporacyjnych pieniędzy wydawanych na potęgę przez ostatnie dziesięciolecia. Jestem pewien, że dopóki politycy i medialne tuzy nie spacyfikują nam Internetu dopóty informacja w nim będzie darmowa.

Jest oczywiście miejsce na płatne portale - one istnieje już przecież od dawna. Rzepa czy Wyborcza odkąd pamiętam zachęcają do wykupu abonamentu na najświeższe artykuły z ich łam. Nie rozumiem więc w czym tak fascynujący jest projekt Piano Media ? Ot kilkanaście portali zamknie się przed czytelnikiem szukającym darmowej informacji. Jeśli nie znajdzie jej tam to znajdzie gdzie indziej... Choćby na informacyjnych blogach i portalach, które z racji tej rewolucji mogą zacząć przynosić  konkretniejsze dochody dla ich właścicieli. Jakość słowa pisanego w tych miejscach w ramach naturalnej ewolucji wolnego rynku również się poprawi i zmieni. Konkurencja wymusza rozwój. Jeśli tylko będzie powód walki o czytelnika, niejeden bloger czy właściciel niszowego portalu zainwestuje w siebie by móc stanowić doskonałą konkurencje dla pełnopłatnych portali. Natomiast czytelnik w Sieci przyzwyczajony do darmochy w reklamę czy promotorski banerek  w podzięce za informację kliknie bez obawy, że ktoś kiedyś mu ów blog czy portal zatrzaśnie przed nosem i wywiesi kartkę "Płać!". Im większa oglądalność tym większa klikalność więc... piano Media ale forte Blogi !

czwartek, 19 lipca 2012, nocri

comments powered by Disqus

Polecane wpisy

  • Obrona Terytorialna - odczarujmy mity

    Padają zarzuty w kierunku Antoniego Macierewicza, że tworzy sobie prywatną armię mającą docelowo stanowić przygotowaną do zwalczania opozycji siłę paramilitarną

  • Szczujnia

    Neologizm, który jest wpisany w środowisko wspierające PiS, w ostatnim czasie nabrał szaleńczego wręcz rozmachu. Dawniej ktoś krytykujący środowiska skrajnie na

  • Terroryzm na zamówienie

    W grudniu 2015 roku pisałem: "Od kilku tygodni trwają intensywne prace nad jeszcze głębszym podziałem Polaków. Sieć zalewana jest goebbelsowskimi prowokacjami.

TrackBack
TrackBack URL wpisu:
Komentarze
Gość: kocica, *.dynamic.gprs.plus.pl
2012/07/19 19:51:52
Coraz wyraźniejsze są głosy,że prasa papierowa zniknie i będzie tylko dostępna forma elektroniczna,rzeczywiście sprzedaż gazet i czasopism spada,ale póki żyje pokolenie niekomputerowe to jeszcze prasa papierowa ma rację bytu.Piano Media to chyba projekt nastawiony na upadek słowa drukowanego na papierze.Ale czy nie będzie to tak,że chytry dwa razy traci?Pozdrawiam,MK
-
2012/07/19 20:08:27
Teoretycznie na Zachodzi Murdoch zyskał po jakimś czasie sporo na subskrypcjach. Spowodowane to było zniknięciem zablokowanych treści z dyskusji internetowej. Czytelnik zachęcony reklamą zaczął jej szukać jako unikatowej. Czy tak będzie w Polsce ? Zobaczymy. Co nie zmienia dla mnie faktu, że to może powinno branży niszowej.
-
2012/07/19 20:46:54
20 zł miesięcznie za dostęp do internetowej "prasy" nie wydaje się ceną wygórowaną. Ale pojawia się pytanie, co za te pieniądze będzie można otrzymać. Jeżeli najświeższe wiadomości o matce Madzi, wiadomości o tym, z kim Wojewódzki pokazał się na imprezie albo najnowsze zdjęcia Natalii Siwiec, to chyba sobie odpuszczę.
Mam nadzieję, Nocri, że masz rację, że pomoże to niezależnym portalom - może w dalszej perspektywie poprawi to trochę jakość dziennikarstwa.
-
2012/07/20 10:14:52
Ale w czym w ogóle jest problem??? Dopóki nie będzie odgórnych podatków stawiających portale internetowe pod ścianą i wymuszających wprowadzenie opłat za korzystanie z nich, będzie po prostu większy wybór: Można gratis, a można za dwadzieścia złotych, za to ze znanymi dziennikarzami.
-
2012/07/20 14:02:30
Ja generalnie jestem zwolenniczką formy papierowej, nie umiem i nie wyobrażam sobie czytać książki w internecie, artykuły szybciej,ale nie książki...
-
2012/07/20 15:28:40
@Woland

To prawda Wolandzie. Z reszta jak spojrzałem na listę portali które się na tą chwilę podpięły pod system Piano to mnie pusty śmiech ogarnął :) Jak na razie to akcja ma na celu chyba bardziej popularyzację projektu w Polsce niże rzeczywistą chęć na zysk.

@zwrot

Witam na blogu panią z fajnym nickiem ;) Tez sobie tego nie wyobrażam. "Imię róży" na ekranie monitora ? +15 dioptri na nosie pod koniec ostatniego rozdziału :) ...a słuchać książek nie potrafię.
-
2012/08/20 10:14:44
Fajny wpis i ciekawa debata. A także wiele sfer tego projektu, na temat których można by dyskutować.

1. Samą ofertę można odłożyć na bok - zweryfikuje ją rynek. 20 zł miesięcznie za dostęp do 42 serwisów to nie jest jednak duża cena. Oczywiście, że nie będzie korzystało się ze wszystkich, ale nawet Wyborcza+Ale Historia+Duży Format+Wybrany tytuł regionalny może mieć dla przeciętnego czytelnika sporą wartość przekraczającą wspomnianą cenę.

2. Czy tylko na niszowym tytule można zarobić? Niekoniecznie. Jasne, że prym wiodą Financial Times, Economist czy Wall Street Journal lub Harvard Business Review, ale wspomniany przez autora w komentarzu Times zaczął dawać radę dopiero po dwóch latach. New York Times po roku chwali się pół milionem płacących użytkowników. To nie są treści unikatowe, ale marki mają swoją renomę.

3. Skoro płacę za treści w papierze, na smartfonie i na tablecie, to ekonomicznym samobójstwem wydawców jest udostępnianie ich za darmo w sieci. I to zbiorowe harakiri wydawcy popełniali przez ponad dekadę. Obudzili się i lepiej późno niż wcale. Mając do wyboru płatne lub darmowe, zawsze wybierze się darmowe. Ale mając już do wyboru płatne na papierze lub płatne na tablecie, wybiorę platformę najbardziej dla mnie wygodną. A cena będzie już miała drugorzędne znaczenie, skoro i tu i tu muszę zapłacić. A pieniądze otrzyma ten sam wydawca.

Mógłbym tak długo, ale reasumując - generalnie uważam Piano za dobry i naturalny krok. Dzięki Piano zdecydowanie wzrośnie świadomość, że czytane przez użytkowników artykuły wymagają nakładu czasu i pieniędzy. A za pracę trzeba płacić.
-
2012/08/21 02:26:13
Witam @marekmiller

Krok naturalny ? Na pewno. Czy dobry ? ...się przekonamy :)